x تبلیغات
موسسه آموزشی پویایی

رشد فردی

 

رشد فردی

رسیدن به رشد فردی شامل آگاهی از خود و درک پیرامون اطراف متضاد در درون وجود انسان است. نخستین روند، علیه رشد فردی است که آن ‌را خویشتن‌زدایی می‌نامند، یعنی فرد، نه تنها توجه کافی به خویشتن مبذول نمی‌دارد، بلکه آن توجهی که در قبال خود اعمال می‌کند، عمدتاً در جهت نفی خویشتن است. دومین روند، پرورش رشد فردی است و یک عبارت است از درک و فهم مراحلی که از طریق آن‌ها یک انسان با اعتماد به نفس به توانایی واقعی خود می‌رسد. یعنی در مسیرهایی که برای زندگیش انتخاب می‌کند، امکان رشد بیشتری در خویشتن را فراهم می‌کند. اگر متوقف کردن خویشتن‌زدایی گام نخستین در پرورش رشد فردی است، تضمین مراحل رشد و پرورش خویش می‌باشد.

 

رشد فردی چیست؟

رشد فردی عبارت است از ایجاد کیفیت‌ها در خودمان که با الصاقات ما متفاوت است. رشد فردی نمود شخصیت ما و تغذیه‌دهنده به شخصیت ما است از کجا می‌توان دید، تجربه کرد، درک کرد که کسی دارای رشد فردی است، به نظر من بهترین شاهد کیفیت رشد فردی ما کیفیت اثرگذاری ما در زندگی روزمره و در محیط اطراف‌مان است فقط یک رشد فردی خوب می‌تواند کیفیت اثرگذاری بالایی را ممکن نماید و ویژگی دیگر رشد فردی این است که قابل مصادره کردن نیست، یعنی نه می‌شود رشد فردی کسی را مصادره کرد و نه کسی می‌تواند رشد فردی ما را مصادره نماید، رشد فردی واقعی هر فرد خود فردین آن فرد است، خود هویت آن فرد است، مجزا و مستقل از الصاقاتش و نکته آخر در رابطه با رشد فردی رقیب ما در سازماندهی رشد فردین آن عقب مانده‌ترین جنبه‌های شخصیت خودمان است.

رشد فردی باعث می‌شود، فرد نسبت به خود آگاه ‌شود، بر روی توانایی خود تمرکز ‌کند و توانمندی خود را بهبود ‌بخشد. در حقیقت رشد فردی به این معنی است که فرد با شناخت توانایی‌هایش، با برنامه‌ریزی صحیح، آن‌ها را در زندگی‌اش به‌کار ‌گیرد.

رشد فردی همچنین همانند توانمندسازی فردی باعث توانمند شدن فرد در راستای ایجاد ارتباط بین فردی مناسب و مؤثر خواهد شد.

 

عوامل مؤثر و مهم در رسیدن به رشد فردی

اولین قدم برای رسیدن به این موفقیت این است که فرد دست از تنبلی بردارد و شکست‌ها را بپذیرد و هر روز قدمی جدید در راه بهتر شدن بردارد. رشد فردی مستمر و پایدار می‌باشد، بنابراین ما باید در هر زمان و مرحله از زندگی توانایی‌های خود را به جهت بهتر شدن بکار بگیریم، از شکست‌ها نترسیم و با برنامه‌ریزی صحیح گام‌های مستحکم‌تری به سمت بهتر شدن و بالا رفتن خودمان برداریم.

یقیناً عوامل متعدد، پیچیده و متصلی در رشد فردی ما تأثیر دارند در این مختصر، امکان بررسی مجموعه آن‌ها نیست فعلاً به دو عامل اشاره می‌کنیم:

یک) عامل آگاهی

اینکه بدانیم چه نمی‌دانیم و اینکه بدانیم چگونه و چرا بهتر است بدانیم، هر انتخابی بالاجبار همراه یک اقدام حذف است اگر من آگاه هستم که در رشد خود تا کنون به پنج عامل کم اهمیت داده‌ام یقیناً امکان جبران همزمان این عوامل نیست پس انتخابی باید کرد و اولویت‌بندی باید داشت این انتخاب و اولویت‌بندی در صورتی ارزشمندتر است که آگاهانه انجام گیرد، بنابراین آشنایی به جنبه‌های خویشتن‌زدایی من و رسیدن به درک ضرورت‌های خویشتن‌سازی من می‌توانند در تعریف این اولویت‌بندی به من کمک کنند و مانع پخش نیرو، افت بازدهی و عدم رضایت‌مندی من گردند.

دو) مسأله انگیزه

هر آگاهی حتی راجع به خویشتن اجباراً انگیزه آفرین نیست من باید مصمم باشم تا فردایم بهتر از امروزم گردد و امروزم بهتر از فردایم، میزان این مصمم بودن بر مبنای میزان کوششی است که برای عملی کردن اولویت‌هایم انجام می‌دهم، اولویت‌بندی من نمی‌تواند دکوراسیونی بالای طاقچه اطاق باشد و تأثیر عملی و روزمره نداشته باشد.

لازمه داشتن آگاهی لازم در انتخابات و اولویت‌بندی آن‌ها در رسیدن به رشد فردی، یادگیری است و برای یادگیری طرح سوالات خیلی مهم و ضروری می‌باشد، هر چقدر فرد بیشتر بپرسد، دانش وی فزونی می‌یابد. گذراندن وقت با اشخاصی که علاقمند پرسیدن هستند، کمک شایانی در رسیدن به رشد فردی می‌کند، چرا که فرد را در جهت یادگیری سوق می‌دهند. بنابراین استفاده از مشاورانی که دانش‌شان از شخص در حد بالاتری باشد، راه را برای رشد فردی ساده‌تر کرده و هموار می‌کند.

از جمله عواملی که باعث افزایش یادگیری در فرد می‌شوند مطالعه هر روز، یادگیری زبان یا زبان‌های جدید، انتخاب یک ورزش و تفریح مناسب، حضور در دوره‌ های آموزشی، افزایش توانایی‌ها و مهارت‌ها با تمرین‌کردن است.

 

دلایل اهمیت رشد فردی

در صحنه‌ای از یک فیلم مشهور سینمایی قهرمان، خود را در خواب می‌بیند که در مقابل یک هیأت داوری در دشتی حضور پیدا می‌کند، قهرمان فیلم که فکر می‌کند به جرم جنایت فردی محاکمه شده است، خطاب به هیأت قضات می‌گوید:" شما خوب می‌دانید که من او را نکشته‌ام و این یک دسیسه است."

قاضی اصلی این هیأت قضات به وی می‌گوید:" بله، تو او را نکشته‌ای و جرم تو آن نیست." قهرمان داستان خطاب به هیأت قضات می‌گوید:" پس چرا مرا احضار کرده‌اید؟"

و باز قاضی ارشد می‌گوید:" تو به جرم حیف کردن خود اینجا احضار شده‌ای، حیف کردن خود بزرگترین جنایت یک انسان است."

قهرمان داستان در خواب خود فریاد می‌زند:" درست است من مجرم به این جرم هستم."

سوالی که مطرح است برای رشد فردی تک تک ما انسان‌ها این است که مستقل از بهانه‌های شرایط و محیط، چقدر خود مسئوول هدر رفتن خویشتن هستیم؟ و چقدر مایل هستیم که هدر نرویم؟ و در پاسخ به سوالات فوق، چقدر حاضریم برای شادمانی خودمان کوشا باشیم؟

 

علت انتخاب موسسه آموزشی پویایی برای رسیدن به رشد فردی

اگر فرض را بر این بگذاریم که جامعه معاصر ما را تشویق و تربیت می‌کند که از توانایی‌های فردی، امکانات شبکه اجتماعی و حتی روابط‌مان استفاده کنیم تا مقام و مدرک و ثروتی داشته باشیم که قابل ارائه باشد، من این مجموعه را با عنوان الصاقات انسان معاصر تعریف می‌کنم سوالی که مطرح است این است، اگر به هر علتی از الصاقات ما سلب مالکیت گردد ما که هستیم؟

موسسه آموزشی پویایی توانسته است در سطح دانش بالا، افراد را با آموزش صحیح در جهت شروع کسب و کار تازه و مشاوره توانمندسازی فردی، رسیدن به اهداف با دوره های آموزشی و دوره کوچینگ (مربی‌گری) فردی و سازمانی و .... در راه رسیدن به رشد فردی مطلوب سوق دهد.

افراد با حضور در دوره های آموزشی و کسب توانایی‌های لازم، به طور شگفت‌انگیزی رشد فردی را در زندگی خود احساس خواهند کرد.

توانمندسازی فردی

 توانمندسازی فردی 

توانمندسازی فردی همزمان دو نقش را ایفا می‌کند، یکی در مقابل توان‌زدایی مانع می‌آفریند و دیگری با آگاه‌کردن ما باعث می‌شود که توانایی‌های بالقوه‌‌مان را به بالفعل تبدیل کنیم و این توانایی‌ها منجر به توان‌افزایی ما می‌گردد. افراد دارای توانایی‎هایی هستند که مستمر بدون آنکه مطلع باشند، روزمره  از این توانایی‌ها استفاده می‌کنند. در حقیقت توانمندسازی فردی از یک طرف جلوگیری از توان‌زدایی می‌کند و از طرف دیگر سازمان‌دهی توان‌افزایی‌های ما می‌باشد.

توانمندسازی فردی و رشد فردی دو حیطه در ارتباط با یکدیگرند و باعث توانمند شدن فرد در راستای ایجاد ارتباط بین فردی مناسب و مؤثر خواهند شد.

موسسه آموزشی پویایی توانسته است با تشخیص و تعیین هدف‌های کوتاه و طولانی مدت افراد، باعث افزیش مهارت و توانایی‌های جدیدی در آن‌ها شود که در افزایش  توانمندی آن‌ها کاملاً ضروری می‌باشد.

 

  تعریف توانمندسازی فردی

توانمندسازی فردی ابتدا نگرش پویاتری به توانایی‌های بالقوه‌مان دارد و باز هم توانمندسازی فردی اندک اندک، حیطه به حیطه توانمندی‌هایمان را بیشتر فعال می‌کند، به عبارت دیگر  توانمندسازی فردی ثمره مجموعه روندهایی است که اعتماد به نفسمان را فزونی می‌بخشد و همچنین توانمندسازی فردی مجموعه روندهایی است که بر پایۀ آگاهی و کنش،  قدرت‌هایمان را بر ایمان‌مان ملموس‌تر می‌کند. توانمندسازی فردی مجموعه روندهایی است که همزمان دو نقش را انجام می‌دهد، یکی در مقابل توان‌زدایی مانع می‌آفریند و  دیگری با آگاه‌کردن ما به توانایی‌های بالقوه‌مان و بالفعل در آوردن این توانایی‌ها منجر به توان‌افزایی ما می‌گردد. افراد دارای توانایی‎هایی هستند که مستمر بدون آنکه  مطلع باشند، در حال استفاده از آن می‌باشند. در حقیقت توانمندسازی فردی از یک طرف جلوگیری از توان‌زدایی و از طرف دیگر سازمان‌دادن توان‌افزایی‌های ما می‌باشد.

یک نکته اساسی وجود دارد، اینکه درک کنیم، کنش هیچکس دیگری، نمی‌تواند جایگزین کنش خودمان برای توانمندسازی فردی‌ گردد. نکته مهم دیگر این است که فقط زمانی  انگیزه‌ها و نیت‌های توان‌زدایی در روند زندگی ما به ثمر می‌رسند که ما در کوشش‌هایمان برای توانمندسازی فردی‌ دچار سستی و تزلزل نگردیم.

 

 ابعاد توانمندسازی فردی

  • آگاهی‌ از خود

این بعد، درک از خود ما است و کنش ما در جایگاه‌های مختلف است و فرد را توانا می‌کند تا از ویژگی مثبت و گذشته مثبت خود به جای منفی در زندگی‌اش استفاده  کند.

  • شایستگی‌ها

شایستگی‌ها، عقایدی می‌باشند که از اهمیت بالایی برای ما برخوردار می‌باشند ولی افراد از آن‌ها به دلیل عدم آگاهی با وجود ارزش‌هایشان، گاهاً با خبر نیستند.  بنابراین باید از شایستگی‌هایمان برای آگاهی و شناخت از خودمان مطلع شویم و متوجه شویم که امکان دارد که شایستگی‌های ما با دیگران متفاوت باشد.

  • توانایی‌ها

از جمله فنون مهارت یک فرد، توانایی‌های یک فرد در بدست‌آوردن هدف‌های مورد نظر وی می‌باشد.

  • دانش فردی

دانش فردی از ابعاد مهم در رشد آگاهی از خود و توانایی‌های فردی است. این دانش و اطلاعات فردی می‌توانند از منابع مختلف از جمله اینترنت بدست بیایند، اما  چگونگی و کمیت این دانش بدست آمده از لحاظ صحت و اعتماد کردن به آن‌ها خیلی مهم می‌باشد.

  • تعیین هدف

هر فرد با معین کردن هدف خود، می‌تواند عهده‌دار وظایف خود و سمت و سو دادن به زندگی شخصی‌اش باشد.

  • قدرت تکلم

زبان، ابزار تکلم و ارتباط بین افراد می‌باشد که در توانمندسازی فردی افراد نقش مهمی دارد. برای توانمندسازی فردی در تکلم همواره باید سعی شود از کلمات و جملات مثبت  استفاده شود و همچنین از کلمات مبهم استفاده نشود، چرا که استفاده از کلمات منفی و مبهم باعث احساس ترس و ناتوانی در افراد می‌شود.

  • اعتماد

در ایجاد اعتماد در افراد چندین نکات حائز اهمیت است. اول، در صورت اطمینان دیگران در شما، از ایشان سوء استفاده نشده و کارهای خود را بدون نقص انجام دهیم.  دوم، به نظرات دیگران احترام گذاشته و برای ایشان ارزش قائل شویم. سوم، با شناخت توانایی‌های افراد، حامی آن‌ها باشیم و در جهت سوق‌دادن آن‌ها در رسیدن به  آمال و اهدافشان کوشا باشیم.

 

برنامه‌های موسسه آموزشی پویایی جهت ارتقاء توانمندسازی فردی

  • برنامه دوره‌‌های آموزشی

مؤسسه‌ی آموزشی پویایی در زمینه توانمندسازی فردی از طریق روش و محتوی برنامه‌ دوره‌های آموزشی می‌کوشد تا در شرکت‌کنندگان میل به دستیابی خودمختارانه از  منابع موجود پیرامون موضوعات مطرح شده در دوره‌های آموزشی را طوری رشد دهد که در عمل، توانمندی فزاینده‌ای در روندهای یادگیری که به آن‌ها علاقه‌مند هستند  را در ایشان به وجود آورد.

این امر از طریق طرح سوالاتی که پاسخ آن‌ها بلافاصله اجباراً مطرح نمی‌شوند، نیز انجام می‌گیرد. از یک سطح آگاهی به بالا، فردی که دارای توانمندی‌هایی است که برای شکل‌گیری آن‌ها کوشیده است، باید قادر باشد بر پایه همین توانمندی‌ها موضوعات مورد علاقه خودش برای کسب آگاهی بیشتر را به طور پویا جستجو کرده و از طریق انباشت مداوم شناخت به روند توانمندسازی فردی خود شکل دهد.

  • برنامه همفکری و گفتگو در عمق برای توانمندسازی فردی 

همه‌ی ما عادت داریم مشکلات را در خیلی از موارد بزرگتر از ابعاد واقعی‌شان برای خودمان تعریف کنیم و بر آن مبنا، زندگی‌مان را سامان دهیم و یا سامان ندهیم،  گفتگو در عمق امکانی است که مشکلات خودمان را هنگام بیان و هنگام شنیدن نقطه نظر دیگری پیرامون آن به طور نسبی‌تری ببینیم و باورمان بر امکان حل آن‌ها توسط  خودمان و یا امکان رشد دادن توانایی‌هایمان برای حل آن‌ها در گام‌های بعدی بهتر و ملموس‌تر گردند.

در واقع هدف از گفتگو در عمق، در موسسه آموزشی پویایی دیدن توانایی بالقوه فعلی‌مان و همچنین کوشیدن برای افزودن این توانایی‌ها و توانمندسازی فردی بیشتر می‌باشد.

  • برنامه دوره کوچینگ یا مربی‌گری(coaching) برای نهادها و بنگاه‌ها به منظور توانمندسازی فردی

بنگاه‌ها و افراد هر یک به نوبه خود زمینه‌هایی مشخص و وسیع برای توانمندسازی فردی دارند. روند گفتگو در عمق در حیطه بنگاه‌ها با عنوان مربی‌گری(coaching) برای  مدیران مطرح است.

موسسه آموزشی پویایی، مبنای مربی‌گری را در این می‌داند که مدیرعامل یا صاحب یک شرکت یقیناً دارای ظرفیت‌های فعال نشده‌ای هستند که مربی‌گری در گفت و  شنود به وی کمک می‌کند تا این ظرفیت‌ها بهتر شناخته شوند و وسیع‌تر بالفعل گردند. مربی‌ درس نمی‌دهد، کارآموزی نمی‌دهد، کارگاه برگزار نمی‌کند، بلکه نقش  کاتالیزوری دارد که مدیران را به حیطه توانایی خود آگاه‌تر نماید.

امروز مسئولیت‌های متعدد و وسیع مدیران به کرات چنان مشغولیت‌هایی برای آنان به وجود می‌آورد که نتوانند همه ظرفیت‌های خودشان یا بنگاه‌شان را به راحتی دیده  و فعال نمایند.

  • برنامه نشر در فضای واقعی و فضای مجازی پیرامون مسائل توانمندسازی فردی

بحث‌های نظری توانمندسازی فردی در موسسه آموزشی پویایی، یکی از محورهای بزرگ و مهم اندیشه معاصر است و برای منعکس کردن خلاقانه و بومی کردن این بحث‌ها با  شرایط اجتماعی- فرهنگی ایران مهم است و همچنین کمک می‌کند که چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی اقدام به اشاعه مفاهیم تئوریک توانمندسازی فردی و  زمینه‌های کاربردی آن بنمائیم.

  • برنامه دوره‌های متفاوت

این مؤسسه می‌کوشد تا در راستای توانمندسازی فردی افراد، فضای خود را در اختیار دوستانی قرار دهد که مسؤلیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی یا رخدادهای فرهنگی-  هنری را به عهده می‌گیرند و در این راه، هم تسهیل‌گر و هم حامی این عزیزان خواهند بود. از این رو تاکنون دوره‌های متنوعی همچون «پایگاه بنا-شهر-فرهنگ»،  «باشگاه گردشگری» ، «باشگاه فیلم» ، «باشگاه موسیقی»، «باشگاه کودک»، «باشگاه بانوان» و غیره را برگزار کرده است و اکنون در حال راه‌اندازی باشگاه‌هایی در  حوزه نقد کتاب و در حوزه علم و فناوری است. هم‌چنین این مؤسسه آماده برگزاری باشگاه‌های جدید نیز می‌باشد. سازماندهی این برنامه‌ها، علاوه بر بسترسازی برای  فضایی تعاملی و مشارکتی، فرصتی برای تشکیل پیوندهای انسانی و شبکه‌های اجتماعی متنوع و نامتجانس است، همچنین محملی است برای تجربۀ زیستن آن‌چه  که می‌آموزیم. به همین دلیل تمرکز بر انتقال شناخت همراه با بالابردن کیفیت زندگی، رشد کیفی و سامان‌دادن تجربه‌هایی نو هم برای برگزارکنندگان کارگاه‌ها و هم  برای شرکت‌کنندگان به صورت توامان است.

 

 علل و اهداف توانمندسازی فردی در موسسه آموزشی پویایی

در جامعه پیچیده امروز خواسته یا ناخواسته فرد در مجموعه‌ای از مناسباتی که در آن‌ها صریحاً رابطه قدرت اعمال می‌شود، زندگی می‌کند. این روابط قدرت به کرات اتفاق می‌افتد، چه از نظر محتوی گفتمانی و چه از نظر رفتاری، از فرد توان‌زدایی کند. در نتیجه فرد مذکور بدون اینکه بداند یا توانایی‌های خود را نمی‌‌بیند و یا به آن‌ها شک می‌کند.

موسسه آموزشی پویایی توانسته است در جهت ارتقاء توانمندسازی فردی، بسترهای مناسب را به منظور آگاهی به توانمندی‌هایی که داریم و قضاوت در برابر مجموعه  کوشش‌هایی برای این توانمندی‌ها ایجاد نماید.

 

توانمندسازی

 توانمندسازی فردی 

توانمندسازی فردی همزمان دو نقش را ایفا می‌کند، یکی در مقابل توان‌زدایی مانع می‌آفریند و دیگری با آگاه‌کردن ما باعث می‌شود که توانایی‌های بالقوه‌‌مان را به بالفعل تبدیل کنیم و این توانایی‌ها منجر به توان‌افزایی ما می‌گردد. افراد دارای توانایی‎هایی هستند که مستمر بدون آنکه مطلع باشند، روزمره  از این توانایی‌ها استفاده می‌کنند. در حقیقت توانمندسازی فردی از یک طرف جلوگیری از توان‌زدایی می‌کند و از طرف دیگر سازمان‌دهی توان‌افزایی‌های ما می‌باشد.

توانمندسازی فردی و رشد فردی دو حیطه در ارتباط با یکدیگرند و باعث توانمند شدن فرد در راستای ایجاد ارتباط بین فردی مناسب و مؤثر خواهند شد.

موسسه آموزشی پویایی توانسته است با تشخیص و تعیین هدف‌های کوتاه و طولانی مدت افراد، باعث افزیش مهارت و توانایی‌های جدیدی در آن‌ها شود که در افزایش  توانمندی آن‌ها کاملاً ضروری می‌باشد.

 

  تعریف توانمندسازی فردی

توانمندسازی فردی ابتدا نگرش پویاتری به توانایی‌های بالقوه‌مان دارد و باز هم توانمندسازی فردی اندک اندک، حیطه به حیطه توانمندی‌هایمان را بیشتر فعال می‌کند، به عبارت دیگر  توانمندسازی فردی ثمره مجموعه روندهایی است که اعتماد به نفسمان را فزونی می‌بخشد و همچنین توانمندسازی فردی مجموعه روندهایی است که بر پایۀ آگاهی و کنش،  قدرت‌هایمان را بر ایمان‌مان ملموس‌تر می‌کند. توانمندسازی فردی مجموعه روندهایی است که همزمان دو نقش را انجام می‌دهد، یکی در مقابل توان‌زدایی مانع می‌آفریند و  دیگری با آگاه‌کردن ما به توانایی‌های بالقوه‌مان و بالفعل در آوردن این توانایی‌ها منجر به توان‌افزایی ما می‌گردد. افراد دارای توانایی‎هایی هستند که مستمر بدون آنکه  مطلع باشند، در حال استفاده از آن می‌باشند. در حقیقت توانمندسازی فردی از یک طرف جلوگیری از توان‌زدایی و از طرف دیگر سازمان‌دادن توان‌افزایی‌های ما می‌باشد.

یک نکته اساسی وجود دارد، اینکه درک کنیم، کنش هیچکس دیگری، نمی‌تواند جایگزین کنش خودمان برای توانمندسازی فردی‌ گردد. نکته مهم دیگر این است که فقط زمانی  انگیزه‌ها و نیت‌های توان‌زدایی در روند زندگی ما به ثمر می‌رسند که ما در کوشش‌هایمان برای توانمندسازی فردی‌ دچار سستی و تزلزل نگردیم.

 

 ابعاد توانمندسازی فردی

  • آگاهی‌ از خود

این بعد، درک از خود ما است و کنش ما در جایگاه‌های مختلف است و فرد را توانا می‌کند تا از ویژگی مثبت و گذشته مثبت خود به جای منفی در زندگی‌اش استفاده  کند.

  • شایستگی‌ها

شایستگی‌ها، عقایدی می‌باشند که از اهمیت بالایی برای ما برخوردار می‌باشند ولی افراد از آن‌ها به دلیل عدم آگاهی با وجود ارزش‌هایشان، گاهاً با خبر نیستند.  بنابراین باید از شایستگی‌هایمان برای آگاهی و شناخت از خودمان مطلع شویم و متوجه شویم که امکان دارد که شایستگی‌های ما با دیگران متفاوت باشد.

  • توانایی‌ها

از جمله فنون مهارت یک فرد، توانایی‌های یک فرد در بدست‌آوردن هدف‌های مورد نظر وی می‌باشد.

  • دانش فردی

دانش فردی از ابعاد مهم در رشد آگاهی از خود و توانایی‌های فردی است. این دانش و اطلاعات فردی می‌توانند از منابع مختلف از جمله اینترنت بدست بیایند، اما  چگونگی و کمیت این دانش بدست آمده از لحاظ صحت و اعتماد کردن به آن‌ها خیلی مهم می‌باشد.

  • تعیین هدف

هر فرد با معین کردن هدف خود، می‌تواند عهده‌دار وظایف خود و سمت و سو دادن به زندگی شخصی‌اش باشد.

  • قدرت تکلم

زبان، ابزار تکلم و ارتباط بین افراد می‌باشد که در توانمندسازی فردی افراد نقش مهمی دارد. برای توانمندسازی فردی در تکلم همواره باید سعی شود از کلمات و جملات مثبت  استفاده شود و همچنین از کلمات مبهم استفاده نشود، چرا که استفاده از کلمات منفی و مبهم باعث احساس ترس و ناتوانی در افراد می‌شود.

  • اعتماد

در ایجاد اعتماد در افراد چندین نکات حائز اهمیت است. اول، در صورت اطمینان دیگران در شما، از ایشان سوء استفاده نشده و کارهای خود را بدون نقص انجام دهیم.  دوم، به نظرات دیگران احترام گذاشته و برای ایشان ارزش قائل شویم. سوم، با شناخت توانایی‌های افراد، حامی آن‌ها باشیم و در جهت سوق‌دادن آن‌ها در رسیدن به  آمال و اهدافشان کوشا باشیم.

 

برنامه‌های موسسه آموزشی پویایی جهت ارتقاء توانمندسازی فردی

  • برنامه دوره‌‌های آموزشی

مؤسسه‌ی آموزشی پویایی در زمینه توانمندسازی فردی از طریق روش و محتوی برنامه‌ دوره‌های آموزشی می‌کوشد تا در شرکت‌کنندگان میل به دستیابی خودمختارانه از  منابع موجود پیرامون موضوعات مطرح شده در دوره‌های آموزشی را طوری رشد دهد که در عمل، توانمندی فزاینده‌ای در روندهای یادگیری که به آن‌ها علاقه‌مند هستند  را در ایشان به وجود آورد.

این امر از طریق طرح سوالاتی که پاسخ آن‌ها بلافاصله اجباراً مطرح نمی‌شوند، نیز انجام می‌گیرد. از یک سطح آگاهی به بالا، فردی که دارای توانمندی‌هایی است که برای شکل‌گیری آن‌ها کوشیده است، باید قادر باشد بر پایه همین توانمندی‌ها موضوعات مورد علاقه خودش برای کسب آگاهی بیشتر را به طور پویا جستجو کرده و از طریق انباشت مداوم شناخت به روند توانمندسازی فردی خود شکل دهد.

  • برنامه همفکری و گفتگو در عمق برای توانمندسازی فردی 

همه‌ی ما عادت داریم مشکلات را در خیلی از موارد بزرگتر از ابعاد واقعی‌شان برای خودمان تعریف کنیم و بر آن مبنا، زندگی‌مان را سامان دهیم و یا سامان ندهیم،  گفتگو در عمق امکانی است که مشکلات خودمان را هنگام بیان و هنگام شنیدن نقطه نظر دیگری پیرامون آن به طور نسبی‌تری ببینیم و باورمان بر امکان حل آن‌ها توسط  خودمان و یا امکان رشد دادن توانایی‌هایمان برای حل آن‌ها در گام‌های بعدی بهتر و ملموس‌تر گردند.

در واقع هدف از گفتگو در عمق، در موسسه آموزشی پویایی دیدن توانایی بالقوه فعلی‌مان و همچنین کوشیدن برای افزودن این توانایی‌ها و توانمندسازی فردی بیشتر می‌باشد.

  • برنامه دوره کوچینگ یا مربی‌گری(coaching) برای نهادها و بنگاه‌ها به منظور توانمندسازی فردی

بنگاه‌ها و افراد هر یک به نوبه خود زمینه‌هایی مشخص و وسیع برای توانمندسازی فردی دارند. روند گفتگو در عمق در حیطه بنگاه‌ها با عنوان مربی‌گری(coaching) برای  مدیران مطرح است.

موسسه آموزشی پویایی، مبنای مربی‌گری را در این می‌داند که مدیرعامل یا صاحب یک شرکت یقیناً دارای ظرفیت‌های فعال نشده‌ای هستند که مربی‌گری در گفت و  شنود به وی کمک می‌کند تا این ظرفیت‌ها بهتر شناخته شوند و وسیع‌تر بالفعل گردند. مربی‌ درس نمی‌دهد، کارآموزی نمی‌دهد، کارگاه برگزار نمی‌کند، بلکه نقش  کاتالیزوری دارد که مدیران را به حیطه توانایی خود آگاه‌تر نماید.

امروز مسئولیت‌های متعدد و وسیع مدیران به کرات چنان مشغولیت‌هایی برای آنان به وجود می‌آورد که نتوانند همه ظرفیت‌های خودشان یا بنگاه‌شان را به راحتی دیده  و فعال نمایند.

  • برنامه نشر در فضای واقعی و فضای مجازی پیرامون مسائل توانمندسازی فردی

بحث‌های نظری توانمندسازی فردی در موسسه آموزشی پویایی، یکی از محورهای بزرگ و مهم اندیشه معاصر است و برای منعکس کردن خلاقانه و بومی کردن این بحث‌ها با  شرایط اجتماعی- فرهنگی ایران مهم است و همچنین کمک می‌کند که چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی اقدام به اشاعه مفاهیم تئوریک توانمندسازی فردی و  زمینه‌های کاربردی آن بنمائیم.

  • برنامه دوره‌های متفاوت

این مؤسسه می‌کوشد تا در راستای توانمندسازی فردی افراد، فضای خود را در اختیار دوستانی قرار دهد که مسؤلیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی یا رخدادهای فرهنگی-  هنری را به عهده می‌گیرند و در این راه، هم تسهیل‌گر و هم حامی این عزیزان خواهند بود. از این رو تاکنون دوره‌های متنوعی همچون «پایگاه بنا-شهر-فرهنگ»،  «باشگاه گردشگری» ، «باشگاه فیلم» ، «باشگاه موسیقی»، «باشگاه کودک»، «باشگاه بانوان» و غیره را برگزار کرده است و اکنون در حال راه‌اندازی باشگاه‌هایی در  حوزه نقد کتاب و در حوزه علم و فناوری است. هم‌چنین این مؤسسه آماده برگزاری باشگاه‌های جدید نیز می‌باشد. سازماندهی این برنامه‌ها، علاوه بر بسترسازی برای  فضایی تعاملی و مشارکتی، فرصتی برای تشکیل پیوندهای انسانی و شبکه‌های اجتماعی متنوع و نامتجانس است، همچنین محملی است برای تجربۀ زیستن آن‌چه  که می‌آموزیم. به همین دلیل تمرکز بر انتقال شناخت همراه با بالابردن کیفیت زندگی، رشد کیفی و سامان‌دادن تجربه‌هایی نو هم برای برگزارکنندگان کارگاه‌ها و هم  برای شرکت‌کنندگان به صورت توامان است.

 

 علل و اهداف توانمندسازی فردی در موسسه آموزشی پویایی

در جامعه پیچیده امروز خواسته یا ناخواسته فرد در مجموعه‌ای از مناسباتی که در آن‌ها صریحاً رابطه قدرت اعمال می‌شود، زندگی می‌کند. این روابط قدرت به کرات اتفاق می‌افتد، چه از نظر محتوی گفتمانی و چه از نظر رفتاری، از فرد توان‌زدایی کند. در نتیجه فرد مذکور بدون اینکه بداند یا توانایی‌های خود را نمی‌‌بیند و یا به آن‌ها شک می‌کند.

موسسه آموزشی پویایی توانسته است در جهت ارتقاء توانمندسازی فردی، بسترهای مناسب را به منظور آگاهی به توانمندی‌هایی که داریم و قضاوت در برابر مجموعه  کوشش‌هایی برای این توانمندی‌ها ایجاد نماید.

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد